وقت سفارت آمریکا

اولین گام برای دریافت ویزای آمریکا تعیین وقت سفارت آمریکا در یکی از کشور های همسایه است. اما بسیاری از هم وطنان ما از شرایط و مدارک لازم برای تعیین وقت سفارت اطلاع کامل ندارند.

به دلیل عدم وجود رابطه ی کنسولی بین دو کشور ایران و آمریکا هیچ نهاد یا آژانس مسافرتی نمی تواند در روند صدور ویزا و یا اخذ وقت سفارت دخالتی داشته باشد.

تعیین وقت سفارت آمریکا

لازم به ذکر است که قوانین پایه در همه ی کنسولگری‌ها یکسان است و اما هرکدام از کنسولگری‌های آمریکا ممکن است روش های متفاوتی برای تعیین وقت سفارت و همچنین روند انجام مصاحبه داشته باشند. بنابراین قبل از اقدام برای تعیین وقت سفارت شرایط هر کنسولگری را مورد برسی قرار داده تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

مراحل تعیین وقت سفارت آمریکا

اولین مرحله تکمیل فرم تقاضای ویزا است. برای انجام این مرحله لازم است ابتدا نوع ویزای درخواستی خود را بدانیم. همچنین نوع ویزا در تعیین وقت سفارت تأثیرگذار خواهد بود. نحوه ی اثردهی نوع ویزا در ادامه بیان می شود. در اینجا به اختصار انواع ویزای آمریکا را شرح می دهیم.

مراحل تعیین وقت سفارت آمریکا

تعیین وقت سفارت آمریکا برای انواع ویزاها

ویزای آمریکا انواع مختلفی دارد. دانستن نوع ویزا برای تعیین وقت سفارت آمریکا ضروری است

دریافت وقت سفارت آمریکا برای ویزای نوع B

 این نوع ویزا، ویزای غیر مهاجرتی سفارت آمریکا یعنی ویزای موقت است. این ویزا به سه دسته تقسیم می شود.

B1

مختص افرادی که برای اهداف تجاری از قبیل شرکت در کنفرانس اخذ قرارداد و… قصد سفر به آمریکا را دارند.

B2

مختص افرادی که درخواست ویزای توریستی دیدار آشنایان و معاینات پزشکی و درمان بیماری دارند.

B1/B2

این ویزا برای افرادی که درخواست ویزای توریستی و تجاری دارند قابل اخذ است و در واقع تلفیقی از دو ویزایB1 و B2 است.

تعیین وقت سفارت آمریکا برای انواع ویزاها

تعیین وقت سفارت آمریکا برای ویزای نوع F

این نوع ویزا را افرادی می توانند درخواست دهند که به علت های زیر قصد سفر به آمریکا را دارند:

-ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی

– ادامه تحصیل در مقاطع دبیرستان

– تحصیل در مقطع ابتدایی خصوصی

– تحصیلات در مدرسه ی علوم دینی

-تحصیل در موسسه های دانشگاهی از جمله برنامه های آموزشی زبان

F1

 مختص متقاضیان ویزای دانشجویی. این نوع ویزا محدودیت سنی ندارد اما به دانشجو اجازه ی کار در حین تحصیل نمی دهد.

F2

همسر و یا فرزندان زیر 21 سال متقاضی به عنوان همراه می‌توانند تقاضای دریافت این نوع ویزا را داشته باشند.

تعیین وقت سفارت آمریکا برای ویزای نوع M

مختص متقاضیان تحصیل در یکی از هنرستان ها یا مؤسسات غیر علمی در زمینه هایی مانند: عکاسی، مدلینگ، هنر، طراحی لباس و…. است.

این ویزا نیز به دو دسته تقسیم می شود.

M1

 مختص شخص متقاضی ویزای آموزشی در زمینه های فوق.

M2

 همسر و یا فرزندان زیر 21 سال متقاضی که به عنوان همراه قصد سفر دارند.

تعیین وقت سفارت آمریکا برای ویزای نوع M

دریافت وقت سفارت آمریکا برای ویزای نوع J

این نوع ویزا ویژه ی محققین پژوهشگران و متقاضیان دریافت فرصت مطالعاتی است. فرد درخواست کننده با اخذ این ویزا اجازه ی کار در حین انجام تحقیقات را دارد و پس از اتمام تحقیقات حداکثر تا دو سال اجازه ی اقامت در خاک آمریکا را دارند.

این ویزا نیز مانند انواع پیشین به دودسته تقسیم می شود

J1

 این نوع مختص شخص درخواست کننده برای ویزای تحقیقاتی است.

J2

 همسر و یا فرزندان زیر 21 سال متقاضی به عنوان همراه می توانند برای اخذ این ویزا درخواست دهند.

دریافت وقت سفارت آمریکا برای ویزای نوع J

دریافت وقت سفارت آمریکا برای ویزای نوع H1-B

این نوع ویزا نوعی ویزای کاری است. متقاضیان دریافت این ویزا باید پیشنهاد کار و یا همکاری ازیکی از شرکت های معتبر آمریکا داشته باشند. حداقل شرایط لازم برای دریافت این ویزا و تعیین وقت سفارت آمریکا دارا بودن مدرک لیسانس و یا 12 سال سابقه ی کاری قابل استناد و قابل دفاع در همان رشته می باشد.

این نوع ویزا معمولاً سه ساله صادر می ‌شود اما متقاضی در صورت داشتن شرایط لازم می تواند ویزای خود را تا مدت 6 سال تمدید کند. اخذ این ویزا راهی است برای دریافت گرین کارت آمریکا.

لازم به ذکر است ک درخواست این ویزا محدودیت زمانی ندارد اما از نظر تعداد صدور ویزا در سال محدودیت وجود دارد. سالانه 6500 نفر از واجدین شرایط مجاز به اخذ ویزا هستند. و معمولاً 4 تا 6 ماه پس از درخواست و تعیین وقت سفارت تضمینی جواب ویزا آماده می شود.

همان طور که ذکر شد از عوامل دخیل در تعیین وقت سفارت آمریکا نوع ویزا است. طبیعتاً افراد دارای ویزای نوع F, M, J در اولویت تعیین وقت سفارت قرار می گیرند.

دریافت وقت سفارت آمریکا برای ویزای نوع H1-B

حال که انواع ویزا را شناختیم به راحتی می توانیم وقت سفارت خود را مشخص کنیم. هر سفارت به صورت مقطعی نوع خاصی از ویزا را در اولویت نوبت دهی قرار می دهد. همان طور که گفته شد ویزاهای تحصیلی و سرمایه گذاری در اولویت صدور وقت سفارت تضمینی هستند. همین طور در کنسولگری های کشور های مختلف میزان مراجعه برای هدف های مختلف متفاوت است. پس پیش از اقدام برای اخذ وقت سفارت فوری در مورد اولویت آن سفارت و میزان مراجعه در خصوص هدف مورد نظر خودتان اطلاعات کافی داشته باشید.

اکنون به مدارک لازم هر ویزا جهت دریافت وقت سفارت می پردازیم.

مدارک اصلی مورد نیاز برای تعیین وقت سفارت آمریکا

  • پاسپورت (اسکن صفحه ی اول پاسپورت)
  • فرم فارسی درخواست وقت سفارت به صورت تکمیل شده.

فرم های مورد نیاز برای تعیین وقت سفارت

فرم افراد دارای ویزای گروه B

فرم DS-160 برای دارندگان ویزای کوتاه مدت.

افراد دارای ویزای گروه F و M و J

فرم دریافت گواهی نامه ی SEVP و فرم I-20 یا I-901 از دانشگاه و فرم پرداخت هزینه ی SEVIS.

نکته 1: از همه‌ ی این مدارک کپی تهیه کنید.

نکته 2: بدون داشتن فرم DS-160 هم می توان برای دریافت وقت سفارت اقدام کرد اما مدارک مورد نیاز اندکی متفاوت است.

مدارک مورد نیاز تعیین وقت سفارت برای افرادی که فرم DS-160 را پر نکرده اند

  • اصل یا کپی پاسپورت
  • یک قطعه عکس 5*5 رنگی جدید با زمینه ی سفید و وضوح 600*600 پیکسل
  • فرم فارسی تکمیل شده

مدارک اصلی مورد نیاز برای تعیین وقت سفارت آمریکا

قوانین کلی تعیین وقت سفارت آمریکا

تمام افراد بالای 14 سال باید در مصاحبه ای جداگانه شرکت کنند. کودکان زیر 14 سال به همراه والدین خود در مصاحبه شرکت می کنند.

همانطور که گفتیم برخی قوانین در کنسولگری های مختلف متفاوت است اما معمولاً در صورت بروز مشکل در مصاحبه که به عدم انجام مصاحبه بیانجامد و یا عدم انجام مصاحبه در زمان تعیین شده هزینه ی پرداخت شده برگردانده نخواهد شد.

توجه داشته باشید در صورتی که به زبان انگلیسی و یا زبان کشوری که قصد سفر به آن را دارید مسلط نیستید؛ عدم آشنایی افسر کنسولی مصاحبه کننده با زبان فارسی و شرایط داخلی کشور ممکن است سبب شود تا اثبات این موضوع که شما واجد شرایط دریافت ویزا هستید دشوار تر باشد.

اداره ی مهاجرت آمریکا به ایرانیان توصیه می‌کند به کنسولگری های یکی از سه کشور امارات، ارمنستان و یا ترکیه مراجعه کنند. لازم به ذکر است که افسر های کنسولی سفارت آمریکا در دبی آنکارا و ارمنستان به زبان فارسی صحبت می کنند.

قوانین کلی تعیین وقت سفارت آمریکا

تقویم تعیین وقت سفارت آمریکا

در گام بعد شما نیازمند دریافت تقویم وقت سفارت مورد نظر هستید تا با انتخاب زمان مراجعه، سفارت را از تاریخ حضور خود مطلع کنید. اکثر سفارت خانه ها پس از دریافت مبلغ ویزا، تقویم مورد نظر را برای متقاضیان ارسال می کنند. اما سفارت آمریکا در آنکارا طی سال های اخیر برای اولین بار این تقویم را رایگان در اختیار متقاضیان گذاشت. تقویم وقت سفارت آمریکا در آنکارا هر یک دقیقه یک بار آپدیت شده و کاملاً مورد اطمینان است.

نکته: هر وقت برای 1 متقاضی است و درصورتی که زمانی در تقویم پر شده باشد امکان باز شدن آن وجود دارد چرا که وقت سفارت قابل جابجایی است.

تقویم تعیین وقت سفارت آمریکا

پس از انجام همه ی این مراحل اکنون باید برای دریافت وقت سفارت آمریکا در سایت رسمی سفارت های آمریکا عضو شده و اکانت بسازید. لازم به ذکر است که اکانت ساخته شده در تمامی سفارت های آمریکا قابل پیگیری است. در اینجا نحوه ی ساخت اکانت در سایت USAVISA-INFO.COM را با ذکر جزِئیات شرح می دهیم.

ساخت اکانت در سایت سفارت آمریکا برای اخذ وقت سفارت

مطابق تصویر زیر ابتدا سفارت مورد نظر خود را در یکی از کشور های همسایه انتخاب می کنید. همان طور که مشاهده می کنید اولین وقت خالی سفارت برای انواع ویزاهایی که زمان خالی دارند در همین صفحه مشخص شده است. بنابراین اگر نامی از نوع ویزای شما در این صفحه وجود ندارد؛ این سفارت فاقد زمان خالی است و ناچارید به سفارت دیگری مراجعه کنید.

ساخت اکانت در سایت سفارت آمریکا برای اخذ وقت سفارت

لازم به یادآوری است که در این صفحه فقط اولین زمان موجود را مشاهده می‌ کنید و زمانی که هزینه ی ویزای خود را پرداخت کردید، تقویم وقت سفارت آمریکا برای شما باز می شود. بنابراین ممکن است پس از پرداخت هزینه هم موفق به دریافت وقت سفارت نشوید.

همان طور که مشاهده می کنید دو گزینه پیش روی شماست. برای ورود به اکانتی که از پیش ساخته اید گزینه ی LOG IN و برای ساخت اکانت جدید CREATE ACCOUNT را انتخاب کنید.

در نوار بالای صفحه نیز چند گزینه ی جدید پیش روی شماست.

در صورتی که در انتخاب هرکدام از گزینه ها به مشکل جدی برخورد کردید می توانید با کلیک بر روی Contact us با مسئول کنسولگری مورد نظر تماس بگیرید تا مشکل سیستم را برطرف کنند و بتوانید برای گرفتن وقت سفارت اقدام کنید.

با استفاده از choose language می توانید زبان سایت را به زبان دلخواه خود تغییر دهید.

پس از انتخاب گزینه ی ساخت اکانت تصویر زیر پیش روی شماست.

ساخت اکانت در سایت سفارت آمریکا برای اخذ وقت سفارت

در این صفحه توضیحات کلی در رابطه با قوانین کنسولگری مورد نظر و تعیین وقت سفارت … داده شده. مثل این موضوع که امکان برگرداندن هزینه  وجود ندارد و ورود به خاک آمریکا حتی پس از پذیرش توسط سفارت قطعی نیست.(امان ریجکت شدن در فرودگاه و …)

کافی ست پس از مطالعه در انتهای صفحه تیک تنها گزینه ی موجود را بزنید و سپس CONFIRM را انتخاب کنید.

در اینجا از شما می پرسد که آیا اکانت دارید و یا خیر. اگر در حال ساخت اکانت جدید برای تعیین وقت سفارت هستید گزینه ی NO را انتخاب کنید.

در مرحله ی بعد صفحه ی اصلی ساخت اکانت مانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد.

ساخت اکانت در سایت سفارت آمریکا برای اخذ وقت سفارت

در اینجا وارد کردن صحیح اطلاعات اهمیت ویژه ای دارد؛ چراکه در صورت بروز اشتباه امکان عقب افتادن وقت سفارت فوری وجود دارد.

در قسمت username فامیلی خود را دقیقاً مطابق پاسپورت بنویسید، تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.حتی از قرار دادن فاصله ی اضافی خودداری کنید.

در قسمت given name هم نام کوچک خود را دقیقاً مطابق پاسپورت بنویسید. دقت کنید که حتی فاصله ی اضافی نگذارید تا به راحتی موفق به گرفتن وقت سفارت شوید.

در قسمت phone number شماره تلفن خود را با کد ایران بنویسید یعنی به جای صفر در ابتدای شماره 0098 قرار دهید.

در قسمت email address آدرس ایمیلی را بنویسید که مرتباً چک می کنید. وقت سفارت شما از طریق همین آدرس به اطلاع شما خواهد رسید همچنین تعویض و یا کنسل شدن وقت سفارت هم به همین طریق به شما اطلاع داده خواهد شد.

Passport number راهم دقیقاً مطابق پاسپورت و با دقت وارد کنید.

در قسمت date of brith تاریخ تولد خود را باز هم مطابق پاسپورت وارد کنید.

در قسمت بعدی تابعیت خود را وارد کنید؛ یعنی کشوری که با ویزای آن قصد سفر و تعیین وقت سفارت دارید را انتخاب کنید.

سپس حروف خواسته شده در انتهای صفحه را وارد کرده و create account را انتخاب کنید.

اکنون با اکانت ساخته شده می توانید برای گرفتن وقت سفارت اقدام کنید.

ورود و خروج به سیستم گرفتن وقت سفارت آمریکا

شما قبلاً اکانت ساخته اید و می خواهید وقت سفارت خود را تعیین کنید. مراحل قبل را طی کنید و به جای گزینه ی create account گزینه ی sign in را انتخاب کنید.

مانند آنچه در قسمت قبل توضیح داده شد صفحه ای از قوانین و توضیحات مقابل شماست که بازهم تیک انتهای صفحه را انتخاب کرده و confirm کنید.

در مرحله ی بعد از شما سؤال می کند که آیا اکانت دارید و هزینه ی خود را پرداخت کردید.

چه هزینه را پرداخت کرده باشد چه نه جواب مثبت است. زیرا بدون پرداخت، صفحه ی تعیین وقت سفارت برای شما باز نمی شود.

ورود و خروج به سیستم گرفتن وقت سفارت آمریکا

در اینجا اطلاعاتی از قبیل شماره ی پاسپورت و تاریخ خود و تابعیت خود را وارد کرده و حروف خواسته شده را در کادر انتهای صفحه نوشته و log in کنید.

سپس بعد از انتخاب یکی از سفارت های کشور همسایه صفحه ای مشابه تصویر زیر در مقابل شماست. در سفارت های مختلف ممکن است این صفحه دارای تغییرات جزئی باشد اما کلیت آن ها یکی است.

در مرحله ی بعد باید قصد سفر خود را با استفاده از نوع ویزا که قبلاً توضیح داده شد مشخص کنید.

دقت کنید که هدف سفر خود را درست مشخص کنید

به عنوان مثال:

افراد دارای ویزای گروه B1 یا B2 یا ویزای توریستی

باید گزینه ی IRANIAN CITIZENS را انتخاب کنند.

افراد دارای ویزای گروه B1 یا B2 یا ویزای توریستی

دارندگان ویزای F1 و F2 و J1 و J2 یا ویزای دانشجویی و تحصیلی و تحقیقاتی

 آن ها هم باید گزینه ی IRANIAN CITIZENS را انتخاب نمایند. دارندگان ویزای کاری نیز همین گزینه را انتخاب می کننددر کل همه ی کسانی که دارای ویزای غیر مهاجرتی هستند گزینه ی IRANIAN CITIZENS را انتخاب می کنند.

اگر ویزای شما از نوع مهاجرتی است

 شامل ازدواج، لاتاری، درخواست کار مهاجرتی و یا درخواست از طرف فامیل برای گرین کارت؛ باید گزینه ی IMMIGRANT VISASE را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شما به عنوان یک ایرانی اجازه ی انتخاب گزینه های اول و سوم را ندارید.

درصورتی که گزینه ی immigrant را انتخاب کردید

باید بدانید که در صورتی که قصد شما از این سفر نامزدی است، گزینه ی nonimmigrant visa for fianc of us citizen(k-1,k-2)-iranian citizen را انتخاب کنید. در این صورت ویزای شما از نوع k-1 و ویزای فرزند شما (اگر از ازدواج قبلی خود فرزندی دارید) از نوع k-2 خواهد شد. و با این گروه ویزا وقت سفارت اخذ می کنید.

اگر قصد شما از سفر ازدواج است، گزینه ی بعدی مختص شماست. در این صورت ویزای شما از نوع k-3 و ویزای فرزند شما از نوع k-4 است.

با انتخاب هرکدام از گزینه های مقابل شما با اطلاعات مفیدی از نوع ویزای خود روبرو می شوید. که با توجه به توضیحات پیشین همین مطلب نیازی به مشاهده ی این بخش ها نیست. توصیه می شود بخش های ابتدایی این متن را با دقت بیشتری مطالعه کنید تا در زمان ساخت اکانت با مشکل مواجه نشوید.

وقت سفارت آمریکا

آخرین مرحله وارد کردن شماره ی فرم DS-160 است. بعد از پر کردن این قسمت عملاً اقدامات شما در جهت تعیین وقت سفارت آمریکا کامل شده و شما باید منتظر ایمیل از طرف کنسولگری مورد نظر باشید.

نکته ی بسیار مهم: در صورتی که خانوادگی قصد سفر دارید لازم نیست برای هرکدام از اعضا اکانت جداگانه تولید کرده و به صورت جداگانه وقت سفارت بگیرید. به طور مثال اگر دارای ویزای F1 و F2 هستید فقط برای F1 وقت سفارت بگیرید. اگر دو اکانت تشکیل دادید باید در هنگام ورود به مصاحبه به افسر کنسولگری اطلاع دهید که مایل هستید به همراه خانواده ی خود در مصاحبه شرکت کنید.