یکی از راه های سرعت بخشیدن به دریافت ویزا جهت سفر به کشورهای مختلف، دعوتنامه می باشد. به طور مثال یک شرکت، یک مسئول نمایشگاه یا فردی که در کشور آمریکا به طور موقت و یا دائم ساکن است، با ارسال دعوتنامه از کشور آمریکا می تواند میهمانانی را به این کشور دعوت می کند. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که دعوتنامه آمریکا و یا دعوتنامه برای هر کشور دیگر ضمانتی جهت اخذ ویزا نیست.

طبق قوانین مصوب در کشور ایالت متحده،‌ دعوتنامه ارزشی در جهت دریافت اقامت دائم این کشور ندارد. صرفا افراد با در دست داشتن دعوتنامه می توانند مراحل سفر به این کشور و دریافت ویزا را انجام دهند و پس از اتمام مدت زمان ویزا نیز باید به کشورهای خود برگردند. شرایط اخذ گرین کارت آمریکا یا مهاجرت دائم به این کشور به صورت مشخص در سایت های اینترنتی و منابع گوناگون قابل دسترسی می باشد. لذا نباید بحث دعوتنامه آمریکا با موضوع مهاجرت را ادغام کرد.

آشنایی با دعوتنامه آمریکا

به نامه ای که جهت دعوت افراد به یک کشور ارسال می گردد، دعوتنامه برای سفر به آن کشور گویند. دعوتنامه آمریکا نیز طبق همین تعریف به نامه ای گفته می شود که از افراد بنا به دلایلی برای حضور در این کشور دعوت می شود. مسئولین هر کشور جهت ورود افراد به آن کشور قوانین خاصی تعیین می کنند و لزوما این قانون ها برای همه جا یکسان نیست. به طور مثال دعوتنامه کشور آمریکا با دعوتنامه به کشورهای دیگر جهان در نوع تنظیم و نگارش نامه، همچنین بیان رسمی و غیر رسمی،‌ فرم هایی که برای ارسال آن پر گردد و ... متفاوت است.

آشنایی با دعوتنامه آمریکا

لذا اگر بستگانی در آمریکا دارید و قصد دعوت شما به آنجا را دارد، یا عضوی از خانواده شما در آن کشور مشغول به تحصیل است و قصد دعوت خانواده به آمریکا را دارد، یا مسئول شرکت،‌ نمایشگاه یا یک نوع کسب و کار تجاری هستید که قصد دارید فردی را برای بازدید دعوت کنید، بهتر است قبل از هر نوع اقدام با قوانین و شرایط دعوتنامه این ایالت آشنایی کامل پیدا کنید.

امروزه آژانس ها و سایت های اینترنتی مشاوره دهنده در مورد مهاجرت به کشورهای جهان و از جمله آمریکا به وفور در اینترنت یافت می گردد. این موسسات با استفاده از مشاوران خبره ای که در گروه خود استخدام کرده اند، سوالات مراجعه کنندگان در مورد دعوتنامه آمریکا به همراه جزئیات وابستگی آن به ویزای این کشور را بصورت دقیق و جامع پاسخ می دهند. نکته ی مهم در مورد موسسه های داخل و خارج کشور است که در زمینه ی دعوتنامه فعالیت دارند،‌ باید دقت داشت قبل از هر گونه اقدام اعتبار این گروه ها بررسی گردد. چراکه سودجویان و کلاهبردان در هر زمینه ای از جمله این موضوع یعنی راهنمایی افراد درباره ی دعوتنامه در کمین افراد نشسته اند.

آشنایی با دعوتنامه آمریکا

اهمیت دعوتنامه آمریکا

در واقع انواع مختلف دعوتنامه به مانند یک عمل تسریع کننده ی روند دریافت ویزای کشورهای مقصد عمل می کند. تجربه نشان داده است، اخذ ویزای کشورهای که فرد دعوتنامه ای برای حضور در آنجا ندارد بسیار کند و پر دردسر خواهد بود. دعوتنامه آمریکا و کشورهای دیگر دارای انواع گوناگونی است که در ادامه در مورد آنها با جزئیات بیشتر بحث خواهد شد.

اگر قصد سرعت بخشیدن به پروسه و روند قانونی سفر یا مهاجرت به آمریکا را دارید،‌دعوتنامه آمریکا یکی از فاکتورهای مفید در این زمینه است. باید به طور مجدد بیان کرد که صرفاً داشتن یک برگ دعوتنامه از کشور آمریکا و یا هر کشور دیگر مسئولین صدور ویزای سفارت امورخارجه را ملزم به صدور ویزا نمی کند. در حالی که داشتن برگه دعوتنامه کشور آمریکا بر روی پرونده ی تحویلی جهت بررسی شرایط سفر و مهاجرت افراد به آمریکا، یک پروسه مصاحبه ای در سفارت را جلو می اندازد.

اگر مسئولین سفارت بدانند قصد سفر شما به آمریکا چیست و قرار است در آنجا با چه کسانی و شرکتی ملاقات دارید،‌اعتماد سازی و صدور ویزا را با سرعت بیشتری انجام می دهند. به طور خلاصه اگر بی دردسر و خیلی راحت بخواهید سر کنسولگری آمریکا را برای سفر به این کشور متقاعد کنید، ‌در دست داشتن دعوتنامه از آمریکا جهت سفر تفریحی، کاری، اداری یا تحصیلی بسیار مفید است. از طرفی تجربه نشان داده است، نداشتن دعوتنامه مشکلاتی را در روند صدور ویزا ایجاد می کند. به طور مثال طولانی شدن زمان اعتماد سازی باعث می گردد فرد کلا از سفر به آمریکا انصراف دهد یا اینکه در زمان مورد نظر نتواند به کار خود در آنجا برسد.

اهمیت دعوتنامه آمریکا

انواع دعوتنامه آمریکا

در تعاریف مختلف دسته بندی های زیادی برای تقسیم بندی انواع دعوتنامه ی کشور های مختلف و از جمله آمریکا وجود دارد. به طور معمول دعوتنامه را می توان به دعوتنامه تجاری، دعوتنامه خانوادگی، دعوتنامه نمایشگاهی، دعوتنامه کاری و دعوتنامه تحصیلی تقسیم بندی کرد. اگر فردی بخواهد برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کند لازم است دعوتنامه پزشکی داشته باشد. اصطلاحات دیگری نیز برای انواع دعوتنامه به مانند دعوتنامه تفریحی، دعوتنامه توریستی و ... وجود دارد که در واقع مورد متفاوتی نیستند و در همان دسته بندی اولیه قابل تقسیم بندی می باشند. یک نکته ی مهم دیگر در مورد انواع دعوتنامه نوع نگارش آن به زبان رسمی کشور مقصد است. یعنی دعوتنامه آمریکا برای هر نوع مقصد باید با زبان رسمی کشور ایالت متحده آمریکا تنظیم گردد.

انواع دعوتنامه آمریکا

دعوتنامه توریستی آمریکا

اگر فردی به قصد سفر گردشگری می خواهد به کشور آمریکا سفر کند، هنگام شروع مراحل اخذ ویزای توریستی نیاز دارد دعوتنامه آمریکا با فرمت دعوتنامه توریستی را در دست داشته باشد. افراد برای دریافت دعوتنامه ی توریستی به مقصد آمریکا باید از طریق فردی که می تواند اقوام یا غیر اقوام او باشد دعوتنامه را دریافت کند. نکاتی که هنگام نگارش دعوتنامه برای مقاصد گردشگری لازم است تا در آن ذکر گردد شامل مواردی چون نام و نام خانوادگی کامل میهمان، محل دقیق اقامت فرد میهمان در کشور آمریکا، ارائه مدرک مبنی بر اینکه ارتباط دعوت کننده و میهمان اقوام می باشند، تابعیت و آدرس های ارتباطی شامل کد پستی و شماره تماس میهمان و همچنین تاریخ دقیقی که دعوتنامه آمریکا تنظیم شده است و ... می باشد.

طبیعتا اگر فرد دعوت کننده ارتباط خویشاوندی با میهمان ندارد، ارائه مدرک خویشاوندی لازم نیست. در آخر اینکه بعضی ها به اشتباه فکر می کنند ارسال دعوتنامه توریستی باعث می گردد تمامی مسئولیت های میهمان بر گردن دعوت کننده باشد. طبق قانون ایالت متحده آمریکا، هر فرد پس از ورود به این کشور خود مسئول کارهای احیانا خلاف قانون می باشد.

دعوتنامه توریستی آمریکا

دعوتنامه کاری آمریکا

ممکن است فردی با ارسال مدارک و رزومه کاری بتواند یک موقعیت شغلی در کشور ایالت متحده آمریکا بدست آورد. لذا فردی که به عنوان کارفرما از او یاد می شود با ارسال یک دعوتنامه کاری فرد جویای کار را به حضور در کشور آمریکا دعوت می کند. اینگونه دعوتنامه که با هدف کاریابی در این کشور تنظیم می گردد، دارای یک قید مهم است و قوانین خاصی دارد. کارفرما لازم است برای ارسال دعوتنامه کاری برای فردی که به آمریکا فرا خوانده می شود، تضمین و ضمانت کافی جهت استخدام دهد.

این شرط یعنی تضمین شغل مهاجر دارای روند و فرم هایی است که لازم است همراه دعوتنامه آمریکا جهت کار ارسال گردد. لذا دشواری ارسال این نوع دعوتنامه باعث شده است موسسه هایی به طور تخصصی در زمینه ی ارسال دعوتنامه کاری آمریکا مشغول به خدمات دهی باشند.

دعوتنامه کاری آمریکا

دعوتنامه خویشاوندی آمریکا

ممکن است فردی برای مدت طولانی به واسطه ی مهاجرت، تحصیل و یا کار در آمریکا سکونت داشته باشد و بخواهد افراد خویشاوند خود را به آنجا دعوت کند. امروزه ارسال دعوتنامه آمریکا در این زمینه مقداری سخت گیرانه شده است. برای ارسال این نوع دعوتنامه علاوه بر مدارک کامل معرفی مهمانان و اطلاعات تماس آنها باید مدارکی ارسال کنید که نشان دهد هزینه ی زندگی پدر و مادر یا هر خویشاوندی که دعوتنامه از آمریکا دارد چگونه تامین می گردد. اصولا دو راه برای ارائه ی این مدرک وجود دارد، یکی میزان دریافتی فرد دعوت کننده و دیگری سرمایه خود خانواده است.

اگر قصد استفاده از راه دوم را دارید لازم است مدارک بانکی و حساب های خانواده ارسال کنید. در بعضی از منابع نیز اینگونه بیان شده است که دعوتنامه خویشاوندی برای آمریکا آنچنان قید و بند خاص و رسمی از لحاظ بحث نگارشی نمی خواهد، یعنی می توان با یک نامه ی ساده که مقصود را می رساند روند کار را جلو برد.

برای ارسال دعوتنامه در هر موردی فرد میزبان باید حداقل شرایطی داشته باشد. از آن طرف افرادی که برای حضور در ایالت متحده آمریکا دعوت می شوند نیز باید حداقل شرایطی داشته باشند تا از طرف کنسولگری برای آنها ویزا صادر گردد. در اینجا یک مثال ساده در مورد ویزای خویشاوندی را آورده ایم تا اهمیت این موضوع مشخص گردد. اگر شخص میزبان (یا دانشجو محصل در آمریکا) به تازگی  و کمتر از یک سال است که به این کشور رفته باشد،‌ نمی توان انتظار داشت دعوتنامه آمریکا که از طرف او ارسال شده است مورد قبول واقع گردد.

همچنین اگر فرد میزبان تک فرزند باشد، یعنی به جز پدر و مادر اقوام درجه یک به مانند برادر و خواهر نداشته باشد، قوانین دعوتنامه های آمریکا در این زمینه سختگیرانه عمل می کنند. همچنین اگر والدین هیچگاه به کشورهای اروپایی یا آمریکا سفر نکرده باشند، روند کار به کندی انجام خواهد شد.

دعوتنامه خویشاوندی آمریکا

دعوتنامه تجاری آمریکا

این نوع دعوتنامه آمریکا مربوط به تبادل کارکنان یک شرکت جهت دید و بازدید از نوع فعالیت و احیانا توسعه ی روابط تجاری می باشد. در واقع برای ارسال دعوتنامه با موضوع تجاری، طرفین دعوت کننده و مهمان دو شرکت می باشد. شرکتی که در ایالت متحده امریکاست و در اینجا به عنوان میزبان شناخته می شود، با ارسال دعوتنامه تجاری چندین پرسنل از شرکت مستقر در کشور دیگر را برای اهدافی به مانند خرید دستگاه، آموزش جهت اهدا نمایندگی، تبادل کارمند و ... به این کشور دعوت می کند.

در ارسال این نوع دعوتنامه علاوه بر اطلاعات اشخاص باید اطلاعات شرکت ها و نوع دقیق همکاری باید با سند و مدرک ذکر گردد. در اینجا نیز شکل دعوتنامه تجاری اهمیت چندانی ندارد، ولی ذکر دقیق علت دعوت و تاریخ تنظیم بسیار مهم. قالب این نامه ها بصورت پی دی اف است و به ایمیل یا آدرس پستی شرکت مهمان ارسال می گردد.

دعوتنامه تجاری آمریکا

دعوتنامه نمایشگاهی آمریکا

هر ساله در کشورهای مختلف از جمله ایالت متحده آمریکا نمایشگاه هایی جهت نمایش دستاوردهای علمی، صنعتی، فرهنگی، هنری و ... برگزار می گردد. مسئولین نمایشگاه هایی که در سطح جهانی برگزار می گردد و مهمانان بین المللی دارند، جهت دعوت از دانشمندان، تکنسین ها، مهندسین، پزشکان و ... دیگر کشورها جهت شرکت در نمایشگاه و ارائه ی پیشرفت ها دعوتنامه با موضوع نمایشگاهی ارسال می کنند.

لذا دعوتنامه کشور آمریکا با این موضوع باید همراه با سندی معتبر باشد که در آن نوع و مکان نمایشگاه، محل اقامت و هزینه ی اسکان مهمان به دقت بیان شده است. در این مورد دعوتنامه آمریکا، بحث زمان فاکتوری بسیار مهم است. چرا که اقدامات ارسال مدارک جهت ویزا باید بگونه ای باشد که بازه ی زمانی نمایشگاه مورد نظر به پایان نرسد.

دعوتنامه نمایشگاهی آمریکا

دعوتنامه تحصیلی آمریکا

مهاجرت دانشجویان به آمریکا جهت گذراندن دوره های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دکتری تخصصی منوط به داشتن دعوتنامه تحصیلی می باشد. دعوتنامه به آمریکا جهت گذراندن فرصت مطالعاتی کوتاه مدت توسط دانشجویان دکتری و گذراندن پس داک نیز از نوع دعوتنامه تحصیلی می باشد. این نوع دعوتنامه معمولا پس از مذاکره بین یک استاد دانشگاه آمریکا و دانشجو و قبول پذیرش دانشجو توسط استاد ارسال می گردد. لذا فردی که قصد ادامه تحصیل در ایالت متحده آمریکا دارد با در دست داشتن دعوتنامه تحصیلی آمریکا می تواند به سفارت این کشور مراجعه کرده و پس از سپری کردن مراحل قانونی و مصاحبه اقدام به گرفتن ویزا کند. حساب بانکی دانشجو  و راه تامین هزینه زندگی او در آمریکا باید کامل و شفاف به همراه دعوتنامه باشد.

دعوتنامه تحصیلی آمریکا

دعوتنامه پزشکی آمریکا

جهت درمان بعضی از بیماری ها می توان به کشور آمریکا مراجعه کرد. دعوتنامه پزشکی آمریکا، فرد بیمار و تعداد مشخصی همراه توسط یک مرکز درمانی که متقبل شده است درمان بیماری را به عهده بگیرد، به این کشور دعوت می شوند. در ارسال مدارک به همراه دعوتنامه پزشکی، باید پرونده پزشکی بیمار و اطلاعات کامل همراهان نیز ضمیمه گردد. راه دیگر جهت دریافت دعوتنامه پزشکی آمریکا، کمک گرفتن از موسسه هایی می باشد که جهت رفاه حال بیماران در این زمینه فعالیت می کنند. این گروه ها با هماهنگی مرکز درمانی در آمریکا، دعوتنامه پزشکی را برای فرد نیازمند ارسال می کنند.

دعوتنامه پزشکی آمریکا

ارتباط دعوتنامه آمریکا و انواع ویزاهای این کشور

برای سفر به کشور ایالت متحده آمریکا، ویزاهایی با نام های مختلف وجود دارد که هر یک از این نام ها نشان دهنده ی نوع فعالیت فرد مسافر در این کشور است. به طور مثال اگر دعوتنامه آمریکا با موضوع توریستی باشد،‌ نوع ویزای B2 را باید انتخاب کنید. و یا اگر فردی هستید که برای سرمایه گذاری به این کشور سفر می کنید باید ویزای E2 را انتخاب کنید. لذا دعوتنامه علاوه بر اینکه در مرحله ی مصاحبه به فرد مهمان کمک می کند تا روند کار سریعتر پیش رود،‌ نوع ویزای ورود به امریکا را نیز مشخص خواهد کرد. طبق قوانین ایالت متحده ی آمریکا، فرد اگر دعوتنامه از آمریکا به منظور سفر تفریحی را دریافت کرده باشد و ویزای او از نوع B2 باشد، نمی تواند در یک محیط کاری مشغول به کار شود. چنانچه ماموران این کشور فرد میهمان را در محل کاری مشاهده کنند،‌ امکان دیپورت فرد برای همیشه از ایالت متحده آمریکا وجود دارد.

دعوتنامه آمریکا جهت اخذ ویزای B1

کلا ویزاهای نوع  B جزء ویزاهای توریستی به حساب می آیند، ولی بر اساس نوع دعوتنامه دسته بندی های مختلف دارند. برای ویزای B1 دعوتنامه کاری،‌ دعوتنامه تجاری یا دعوتنامه بازرگانی آمریکا مورد نیاز است. در واقع این نوع ویزا به دعوتنامه هایی که با کسب و کار، شغل و تجارت در ارتباط است وابستگی دارد. به طور طبیعی نمی توان با در دست داشت دعوتنامه ی نمایشگاهی برای ویزای B1 اقدام کرد. لذا قبل از هر گونه اقدام در مورد ویزاها بهتر است ارتباط دعوتنامه ها ویزاها را از مشاوران خبره ی این زمینه جویا شوید.

دعوتنامه آمریکا جهت اخذ ویزای B1

دعوتنامه آمریکا جهت اخذ ویزای B2

این نوع ویزا نیز از نوع ویزای توریستی آمریکا می باشد. با این تفاوت که دعوتنامه خویشاوندی، دعوتنامه توریستی،‌ دعوتنامه نمایشگاهی، دعوتنامه پزشکی و ... از جمله دعوتنامه و مورد قبول برای این نوع ویزا می باشد. در واقع اینگونه می توان استدلال کرد که مدت اقامت طولانی و کوتاه مدت در ایالت متحده با توجه به دعوتنامه مشخص می گردد. از آن طرف نیز جهت تسریع کارها هر نوع دعوتنامه را به ویزای خاصی ارتباط داده اند.

هزینه ارسال و دریافت دعوتنامه آمریکا

امروزه معمولا انواع دعوتنامه های آمریکا بصورت یک فایل در قالب پی دی اف از طرف میزبان برای مهمان ایمیل می گردد. در این صورت فرآیند ارسال دعوتنامه از آمریکا هزینه ای ندارد. اگر از طریق پست بین الملل دعوتنامه آمریکا به دست مهمان برسد، هزینه ی پستی تنها هزینه ی لازم می باشد. اگر فرد مهمان، میزبانی در ایالت متحده جهت ارسال دعوتنامه ندارد و می خواهد از طریق موسسه ها اقدام کند، آنگاه دستمزد موسسه ها برای دریافت دعوتنامه را باید بپردازد. البته امروزه دعوتنامه آمریکا ارزان قیمت ولی دارای اعتبار کافی توسط گروه هایی برای افراد متقاضی آماده و ارسال می گردد.

هزینه ارسال و دریافت دعوتنامه آمریکا

نکاتی را باید در هنگام تحویل دعوتنامه به سفارت آمریکا رعایت کنیم

به تازگی قوانین کشور آمریکا برای کشورهای مسلمان نشین همانند ایران سخت گیرانه شده است. لذا اگر دعوتنامه های آمریکا برای مقصود خاصی در دست دارید و نمی خواهید فرصت بازدید از این کشور را از دست بدهید به چند نکته باید دقت کنید. شفافیت برای کنسولگری امریکا اهمیت فوق العاده ای دارد. یعنی اگر دعوتنامه تحصیلی آمریکا را به همراه دارید، باید خیلی روشن و واضح هدف از تحصیل در آن کشور را بیان کنید.

چرا که رشته های یکسانی در دانشگاه های ایران و آمریکا تدریس می گردد. اگر سرکنسولگری تشخیص دهد شما برای دریافت اقامت و نه تحصیل به آمریکا مراجعه می کنید، دعوتنامه تحصیلی را رد می کند. عقاید دینی افرادی که دعوتنامه این ایالت را در دست دارند برای آنها بسیار مهم است و موارد دیگری از این دست باید رعایت گردد. نکته ی دیگر در مورد کنسولگری آمریکا این موضوع می باشد که این کشور در ایران نمایندگی ندارد و جهت تحویل دعوتنامه امریکا باید به کشورهای همسایه به مانند ترکیه،‌ عراق، گرجستان،‌امارات متحده عربی و ... مراجعه کرد.