زمان دم کشیدن مخلوط چای سبز گزنه و برگ زیتون نیوشا :
۱۰ دقیقه در یک لیوان آب جوش سر پوشیده.
پس از این زمان تی بگ آبگیری شده و خارج شود (افراد با حساسیت ادویه ای تحت نظر مشاور مصرف شود).

معرفی اجمالی مخلوط چای سبز گزنه و برگ زیتون نیوشا :
فواید اصلی برگهای زیتون ناشی از وجود ماده تلخی تحت عنوان اولئوروپین در آن است. این ماده خاصیت ضد سرطانی دارد. مشتقات اولئوروپین در زیتون به نام تیروزل و هیدروکسی تیزول هم با جلوگیری از اکسید شدن کلسترول،موجب کاهش کلسترول و تریگلیسیرید در بدن میشوند.
اولئوروپین و پتاسیم موجود در مخلوط چای سبز گزنه و برگ زیتون نیوشا رگ ها را باز کرده و به جلوگیری از لختگی خون در عروق کمک میکنند. ترکیبات فنولی موجود در برگ های زیتون، با افزایش میزان ترشح انسولین از پانکراس ، باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی و رسیدن آن به سطح عادی میشود. گزنه نیز به علت وجود ترکیبی به نام اورتیسین،باعث تولید انسولین در خون و در نتیجه کاهش قند خون میشود. گیاه گزنه به علت داشتن عناصری مثل کلسیم، سیلیس، بور و برگ زیتون به دلیل وجود مقادیر فراوان اولئوروپین و پتاسیم،در حفط تراکم استخوان ها و پیشگیری از پوکی آنها نیز نقش موثری ایفا میکنند.
پتاسیم فراوان موجود در گیاه گزنه با افزایش دفع اوره و کلر،به پیشگیری از سنگ کلیه کمک میکنید. سکرتین موجود در گزنه عامل موثری در بهبود عملکرد غدد ترشحی دستگاه گوارش است.

مخلوط چای سبز گزنه و برگ زیتون نیوشا باعث حفظ تراکم استخوان ها و پیشگیری از پوکی آنها، رفع کم خونی، پیشگیری از سنگ کلیه و جلوگیری از لختگی خون در عروق می شود.

 

تاریخچه ترکیبات موجود در مخلوط چای سبز گزنه و برگ زیتون نیوشا :
بسیاری از مردم گزنه را گیاهی آزار دهنده می دانند هر چند این گیاه از زمان های قدیم برای تهیه ی غذا، پوشاک و دارو استفاده می شد. نام علمی گزنه از کلمه ی لاتین به معنی «من می سوزانم» گرفته شده که به ویژگی گزندگی برگ های این گیاه اشاره دارد. نام انگلیسی آن از زبان آنگلوساکسون و از کلمه ی Noedl یا سوزن مشتق شده است. در اثر تماس بدن با کرک‌ های گزنده ی این گیاه محتویات سوزآور این کرک ها،که اسید فرمیک است، وارد پوست بدن شده و ایجاد سوزش می کند. گزنه در بیشتر نواحی مرطوب کشور خصوصاً در مناطق شمال، غربی و مرکزی ایران می روید.

زیتون از قدیمی ترین گیاهانی است که می شناسیم. درخت زیتون شش تا هفت هزار سال قدمت دارد و منشاء آن یونان است. در قدیم افزون بر خوردن زیتون، از درختش پناهگاه می ساختند و برای تهیه ی سوخت و دارو از آن استفاده می کردند. درخت زیتون سمبل هوش و صلح است و در انجیل، افسانه های یونانی و هنر مصری از آن نام برده اند.

کاربرد ترکیبات موجود مخلوط چای سبز گزنه و برگ زیتون نیوشا در طب قدیم:
در طب سنتی از گزنه به عنوان ضداسپاسم، خلط آور، مدر و برای درمان آسم و سوءهاضمه استفاده می‌شده است.

در طب سنتی از زیتون برای کاهش فشارخون، قندخون، کلسترول و التهاب استفاده می شود. این گیاه، در درمان یبوست، عفونت مجاری تنفسی و ادراری، بیماری های معده و روده و آسم کاربرد دارد.

مواد موثر مخلوط چای سبز گزنه و برگ زیتون نیوشا :
گزنه:
حاوی ترکیبات فنلی، تانن ها و استرول ها است. استیل کولین، هیستامین، سروتونین، کارواکرول، کاروون، نفتالن، ژرانیل استن، کومارین، فرمیک اسید، استیک اسید، لکتین، کافئیک اسید، پالمتیک اسید، لینولئیک اسید، فرولیک اسید، و سروتونین از ترکیبات موجود در این گیاه هستند.

برگ زیتون:
اولئوروپین، آپی ژنین، کامپفرول، کوئرستین، تیروزول، هیدروکسی تیروزول، روتین، دیوسمین، لوتئولین، آپی ژنین، اولئانولیک اسید پالمیتیک اسید، لینولئیک اسید و مازلینیک اسید از ترکیبات موجود در برگ زیتون هستند.